Ranskalaisen elokuvan festivaali

Ranskalaisen elokuvan festivaali valloittaa 28.–31.10.2015 Helsingissä Kino Engelin ja Kino Sherylin. Tämän vuoden festivaalin teemana on ohjaaja Benoît Jacquot’n tuotanto.

Virolaisen Kultuurikuld MTÜ -yhdistyksen ja Ranskan instituutin järjestämä pienoisfestivaali nostaa esiin joka vuosi yhden ranskalaisen elokuvan tähdistä: tänä vuonna teemana on arvostettu ohjaaja Benoît Jacquot. Jacquot’n monipuolista tuotantoa nähdään 1990-luvulta aina vuoteen 2015. Helsingin ohjelmassa on kuusi eri elokuvaa seitsemässä näytöksessä.

Benoît Jacquot (s. 1949) on yksi sukupolvensa arvostetuimmista ranskalaisista ohjaajista. Suomessa hänen tuotantonsa tunnetaan vielä melko huonosti, mutta Ranskassa elokuvat keräävät katsojia ja kriitikoiden kehuja. Eritoten naisnäyttelijät tuntuvat kilpailevan roolista Jacquot-elokuvassa, ja ohjaaja onkin toistuvasti saanut houkuteltua upeita roolisuorituksia pääosatähdiltään Isabelle Huppertistä Catherine Deneuveen. ”Benoît Jacquot, the Director Who Loves Women” otsikoi The New York Timeskin Farewell, My Queen -elokuvan tiimoilta tehdyssä haastattelussa.

Jacquot'n tuotanot on tyylilajeiltaan ja aiheiltaan äärimmäisen monipuolinen, mutta sen punaisena lankana kulkee loputon kiinnostus ihmisiä ja heidän keskinäisiä suhteitaan kohtaan.

RANSKALAISEN ELOKUVAN FESTIVAALIN OHJELMA KINO ENGELISSÄ:

TORSTAI 29.10.2015
Kino Engel klo 18.00: Adolphe (2002)

PERJANTAI 30.10.2015
Kino Engel klo 18.00: Villa Amalia (2007)

LAUANTAI 31.10.2015
Kino Engel klo 18.00: Right Now (A tout de suite, 2004)

Tekstitys englanniksi.

LIPUT
Kino Engel 6€  20.10. lähtien

LISÄTIETOJA ELOKUVISTA: www.france.fi

Kino Engel tiedottaa